کد خبر: 1233736
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۰
طرحی که جهادگر بوشهری عملیاتی کرد
آب اولیه و مورد نیاز دستگاه آلفا حدود ۴ هزار لیتر است که از دریا یا چاه یا فاضلاب تأمین می‌شود که باید جامدات مخلوط در آن با سیستم پیش تصفیه حذف شود. ظرفیت تولید حدود ۳ هزار لیتر آب مقطر یا آشامیدنی در شبانه‌روز برای این دستگاه وجود دارد. پساب هم ۲۰ الی ۲۵ درصد آب را تشکیل می‌دهد که نباید آن را دور ریخت و نادیده گرفت. چون تولید نمک خوراکی در حوضچه استحصال انجام می‌شود و می‌توان با فروش این نمک در آمدزایی کرد
محمد‌رضا هادیلو

جوان آنلاین: ورود جوانان مبتکر و مخترع به میدان علم و عمل، نیازسنجی و اقدامات آن‌ها در جهت رفع کاستی‌ها اتفاقات خوبی را در کشور رقم زده است. در بوشهر جوانان تحصیلکرده با تشکیل گروه‌های علمی دست به اختراعاتی زده‌اند که هر کدام از آن‌ها می‌تواند بخشی از مشکلات اساسی کشور را مرتفع سازد. طراحی و ساخت ژنراتور‌های حرارتی با توربین تسلا برای کوره خورشیدی که هم قابلت تولید آب شرب و هم برق را دارد یکی از اختراعاتی است که یک جوان نخبه بسیجی بوشهری انجام داده، اما نکته حائز اهمیت اینکه این جوانان کارشان را به یک اختراع و نوع‌آوری ختم نمی‌کنند و در گفتگو با آن‌ها می‌توان با اختراعات بیشتری آشنا شد. 

 
سعید اشکش متولد ۷ شهریور ۱۳۷۵ در بندر ماهشهر خوزستان که حالا ساکن بوشهر است. مدرک مهندسی ابزار دقیق دارد و با دو اختراع ثبتی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و در آینده نام او را بیشتر خواهیم شنید. 
سعید در حال حاضر مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان ابداعات‌سازان پویا دانش است که در بوشهر قرار دارد و در زمینه طراحی و ساخت ژنراتور‌های حرارتی با توربین تسلا برای کوره‌های خورشیدی فعالیت می‌کند. 
او در مورد گذشته، کودکی و نحوه ورودش به دنیای علم و اختراعات می‌گوید: «از سال ۱۳۸۷ در حالی که ۱۲ ساله بودم فعالیت علمی و پژوهشی و تحقیقاتی‌ام را در زمینه‌های برق و الکترونیک با بسیج علمی و پژوهشی سپاه امام صادق (ع) بوشهر آغاز کردم. در سال ۱۳۹۴ با ثبت شرکت و استقرار آن در پارک علم و فناوری خلیج‌فارس استان بوشهر فعالیت دانش‌بنیان خود را شروع کردم که منجر به ثبت دو اختراع شد که دستاورد‌های تجربی و علمی فراوانی را در پی داشت.»
این مخترع بسیجی ادامه می‌دهد: «زمینه فعالیت و نوع محصول و خدمات شرکت فناور ما برق و الکترونیک، طراحی و ساخت انواع ژنراتور‌های حرارتی بخار با توربین تسلا و همچنین ژنراتور‌های ترموالکترونیک برای استفاده در کوره‌های خورشیدی است. در واقع با این کار، تولید برق از نورخورشید در روز و در شب از انواع گاز (مایع - طبیعی و گاز متان فاضلاب) را امکان‌پذیر می‌کند. مهم‌ترین بخش کار این است که این اتفاق منجر به حذف باتری جهت ذخیره برق در طول ۲۴ ساعت است. این ذخیره مقدار توان قابل مصرف را افزایش می‌دهد که می‌تواند بخشی از نیاز‌های مردم و کشور را برطرف کند. از طرفی این محصول برای گلخانه‌ها و مزارع و باغات کشاورزی و همچنین مصارف پراکنده روستایی و صنعتی که انشعاب برق در دسترس آن‌ها نیست بسیار کاربردی و مقرون به صرفه است.»
کمبود تسهیلات حمایتی، تجاری‌سازی و همچنین زمان‌بر بودن شرایط کارشناسی و پرداخت آن‌ها برای این گروه دانش‌بنیان هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم فراوانی را در پی داشته که این مهندس جوان را گله‌مند کرده و درخواستش از مسئولان این است که مخترعان را زیر پوشش حمایتی خود قرار بدهند تا آن‌ها بتوانند با فراغ خاطر کارهای‌شان را پیش ببرند. 
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان ابداعات‌سازان پویا دانش در مورد مشخصات فنی محصول آلفا می‌گوید: «آب اولیه و مورد نیاز حدود ۴ هزار لیتر از دریا یا چاه یا فاضلاب تأمین می‌شود که باید جامدات مخلوط در آب با سیستم پیش تصفیه حذف شود. ظرفیت تولید حدود ۳ هزار لیتر آب مقطر یا آشامیدنی در شبانه‌روز برای این دستگاه وجود دارد. پساب هم ۲۰ الی ۲۵ درصد آب را تشکیل می‌دهد که نباید آن را دور ریخت و نادیده گرفت. چون تولید نمک خوراکی در حوضچه استحصال انجام می‌شود و درآمدزایی با فروش این نمک هم از نقاط مثبت آن است.»
این مخترع بسیجی به تولید برق با این دستگاه هم اشاره کرده و می‌افزاید: «در این سیستم پنج کیلووات ساعت در شبانه‌روز برق تولید می‌شود، ضمن اینکه انرژی حرارتی اولیه ۹ کیلووات است که حاصل از متمرکزشدن نور خورشید در کانون کوره خورشیدی یا سوختن گاز در صورت کاهش یا نبود خورشید می‌باشد و حدود هشت ساعت در روز از انرژی نورخورشید می‌تواند استفاده کند و بخش مهم هم این است که کوره خورشیدی به سیستم ردیاب خورشیدی اتوماتیک در محور عمودی و افقی مجهز است. امکان تولید همزمان آب گرم جهت استفاده در سیستم گرمایشی و تأمین آب گرم مصرفی مورد نیاز از دیگر ویژگی‌های بارز این دستگاه است. این امکانات وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند، می‌بینیم چقدر در مناطق مختلف ایران می‌توان از آن بهره برد و به چه میزان از مشکلات و کمبود‌ها کاسته می‌شود.»
جوان نخبه بوشهری وزن دستگاه را حدود دو تن اعلام می‌کند که شامل کوره خورشیدی به همراه ژنراتور حرارتی بخار و آب شیرین کن متراکم‌کننده بخار است. 
اشکش با اشاره به سیستم پیش تصفیه می‌گوید: «این بخش دارای فیلتر پنبه‌ای یا نخی و حوضچه است که حوضچه فقط در شرایطی لازم است که آب دارای مقدار زیادی از جامدات مختلف باشد، در غیر این صورت می‌توان آن را حذف کرد. لازم به ذکر است تیم تحقیق و توسعه شرکت‌های ما در حال طراحی و ساخت محصول جدید با ظرفیت تولید دو برابر موارد فوق می‌باشد که به زودی تکمیل و تجاری‌سازی خواهد شد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار